O autorze
Zawodowo związany jestem z innowacyjnymi firmami, działającymi głównie w obszarze digital, mobile i fintech, od ponad dekady. Prywatnie uwielbiam podróże oraz aktywności sportowe. Jestem smakoszem orientalnej oraz śródziemnomorskiej kuchni, a także dobrych win.

7 faktów o Samsungu i Apple’u, których mogłeś nie znać

Apple i Samsung to dwaj najwięksi gracze na rynku smartfonów. W ubiegłym roku Samsung sprzedał na świecie łącznie 319,7 milionów urządzeń, a Apple 231,5 milionów. „Wielką piątkę” dopełniają Huawei, Lenovo-Motorola oraz Xiaomi. Samsung wygrywa globalnie, a Apple… lokalnie. W drugim kwartale 2016 roku, iPhone’y stanowiły 75 proc. sprzedanych smartfonów w USA, natomiast urządzenia mobilne Samsung Galaxy osiągnęły 30 proc. ogółu zysków ze sprzedaży na rynku amerykańskim, wynika z analiz firmy Canaccord Genuity. Czy dwaj giganci są nas w stanie czymś jeszcze zaskoczyć?

1. Czy warto zakładać firmę w Prima Aprilis?
Nie warto być przesądnym – firma Apple została założona 1 kwietnia 1976 roku i osiągnęła spektakularny sukces. W lipcu 2011 roku Apple operowało wyższymi środkami pieniężnymi niż w tamtym czasie wynosiły rezerwy Departamentu Skarbu Stanów Zjednoczonych (Apple – 76,4 miliarda dolarów, Departament Skarbu – 73,7 miliarda dolarów). Aby zdobyć kapitał początkowy potrzebny do założenia spółki, Steve Jobs sprzedał swojego Volkswagena, a Steve Wozniak kalkulator naukowy firmy Hewlett-Packard, w których wcześniej pracował.



2. Początki firmy – eksport żywności, produkcja cukru i sprzedaż ubezpieczeń
Nazwa Samsung oznacza po koreańsku „trzy gwiazdki”. Firma została założona w 1938 roku przez Lee Byung-chula jako firma ekspertowa (eksportowała głównie żywność m.in. ryby, mąkę), jednak wkrótce rozszerzyła swoją działalność na inne dziedziny (produkcja cukru, sprzedaż polis ubezpieczeniowych i tkanin), zmieniając się w końcu Grupę Samsung. W 1969 roku powstał Samsung Electronics, największy członek Grupy, a obecnie jedna z największych firm elektronicznych na świecie, znajdująca się na liście 10 najlepszych marek świata, zatrudniająca ponad 370 tys. pracowników w 80 krajach.

3. Sukcesy i porażki, czyli czarno-biały telewizor i telefon samochodowy
Pierwszym produktem z kategorii elektronika, który wyprodukował Samsung był czarno-biały telewizor, model P-3202. Trafił on do sprzedaży w 1970 roku, a firma postanowiła pójść za ciosem i zdominować rozwijający się rynek na kolejne dekady. Mniej szczęśliwe były za to początki mobile’u – pierwszy telefon samochodowy dostępny na rynku w 1986 roku okazał się klapą, osiągając fatalne wyniki sprzedaży.

4. Pechowy współzałożyciel słynnego jabłka
Gdy pada nazwa Apple, natychmiast przychodzi nam na myśl osoba słynnego założyciela firmy, Steve’a Jobsa. Jednak Apple Inc zostało założone przez trzy osoby: Jobsa, Steve’a Wozniaka (amerykańskiego inżyniera i wynalazcę) oraz przedsiębiorcę Ronalda Wayne’a. Jobs i Wozniak mieli po 45 proc. udziałów, a Wayne 10 proc. Wayne wymyślił pierwsze graficzne logo, napisał instrukcję obsługi do pierwszego komputera marki Apple’a oraz stworzył umowę partnerską założycieli. Zaledwie 2 tygodnie później sprzedał swoje udziały za 800 dolarów! Sześć lat później jego udziały były warte 1,5 miliarda dolarów, a dziś – nawet około 60 miliardów dolarów.

5. Pierwszy król „mobilnego marketingu”
Początkowe porażki na polu mobile sprawiły, że Samsung skupił się bardziej na produkcji telewizorów a nie telefonów. Pierwszy telefon komórkowy stał się dziełem Motoroli (model Dyna TAC 8000X), natomiast pierwszy smartfon 16 sierpnia 1994 roku wypuściła na rynek firma IBM (komercyjny telefon z ekranem dotykowym posiadał już takie funkcje jak kalendarz, kalkulator, książka adresowa i notatnik). Nie oznacza to jednak, że Samsung zaniechał podboju rynku telefonów. I nawet jeśli nie był twórcą pierwszego smartfona, to stał się za to pierwszym graczem ze skuteczną, agresywną kampanią marketingową telefonów komórkowych. Popularny model SPH-i300, z kolorowym wyświetlaczem, pojawił się na amerykańskim rynku w 2001 roku. Marketing do dziś stanowi klucz do sprzedażowego sukcesu Samsunga. Żadna inna firma nie przeznacza tak wielkich sum na potrzeby marketingowe – w 2013 roku firma wydała na ten cel… 4 miliardy dolarów!

6. Nowy początek
Wysoka jakość produktów początkowo nie była priorytetem Samsunga. Kres temu myśleniu oraz podwaliny nowej filozofii firmy położył w 1995 roku nowy prezes Kun-hee Lee. Postanowił on zebrać liczne telefony, telewizory, faksy i inne urządzenia w jednym miejscu, a następnie razem z radą dyrektorów firmy… przystąpił do ich niszczenia, między innymi przy użyciu ciężkich młotów. Jak głosi legenda, Lee zadbał o to, aby całemu aktowi zniszczenia przyglądało się około 2000 pracowników firmy. Tamtego dnia zniszczono sprzęt o łącznej wartości ponad 50 milionów dolarów, a Samsung symbolicznie odrodził się na nowo.

7. MacBook nie dla palaczy
Miłośnicy produktów marki Apple’a, który są palaczami, mają kolejny motyw do rzucenia palenia. Serwis firmy w Stanach Zjednoczonych odmówił naprawy gwarancyjnej dwóch komputerów, MacBooków, tłumacząc to tym, że w ich obudowach odkryto substancje toksyczne, których źródłem było… palenie tytoniu przy komputerze. Nie pomogły nawet próby interwencji klientów u szefa firmy Apple. Stanowisko marki było jedno: dym papierosowy to substancja toksyczna, która może również uszkodzić sprzęt komputerowy, a obecność jego śladów w sprzęcie powoduje utratę gwarancji.
Trwa ładowanie komentarzy...